Medijski dan: "Odrastanje bez (e)nasilja: pravo svakog djeteta"

U suradnji s Društvom za komunikacijsku i medijsku kulturu po prvi put je u četvrtak, 25. veljače, u našoj  gimnaziji proveden Medijski dan. Nastavnici su tijekom dvaju satova Hrvatskog jezika organizirali u razredu radionicu na temu ovogodišnjeg medijskog dana: "Odrastanje bez (e)nasilja: pravo svakog djeteta".

Učenici su u interakciji s nastavnicima uz snimljeno videopredavanje Irene Domitrović, mag. novinarstva, posvijestli prednosti novih medija, ali i uočili prijetnje koje donosi njihovo korištenje. Tijekom radionice ukazano im je kako primijeniti načine zaštite na internetu i društvenim mrežama, osobito onima koje oni najčešće koriste (Snapchat, Instagram, Facebook, Tik Tok i drugi), te kome se obratiti u slučaju zloupotrebe. Osobito je bilo riječi o međuvršnjačkom (elektroničkom) nasilju koje je najučestalija vrsta nasilja među djecom. 

U poslijedpodnevnim satima održana su dva predavanja na daljinu: jedno za roditelje u 17:30 (predavačica je bila dr. sc. Lana Ciboci), a drugo za nastavnike u 19 sati (predavač je bio dr. sc. Ivan Uldrijan). Budući da se je tog četvrtka u poslijepodnevnim satima održavao u velikoj dvorani sastanak za roditelje prvih razreda, u drugom dijelu sastanka razrednici i roditelji uključili su se u izravan prijenos predavanja dr. sc. Ciboci.    

Prema riječima dr. sc. Ciboci, "vrlo često gasimo vatru kada požar već nastane, a zapravo bismo puno više trebali raditi na prevenciji i mlade podučavati i osvijestiti o posljedicama elektroničkog nasilja. Naime, mnoga djeca i mladi zbog prividne anonimnosti i činjenice da ne vide ‘rane’ na onima koje zlostavljaju u virtualnom svijetu, nisu svjesni svojih postupaka. Vrlo je važno da djeca znaju da se u takvim trenucima mogu obratiti za pomoć svojim roditeljima i tražiti ih za savjet. Međutim, to se nažalost ne događa uvijek. Djeca takve stvari znaju zadržavati za sebe ili o tome obavijestiti najbolje prijatelje, no zbog straha od kritike vlastitih roditelja ili straha da ih oni neće razumjeti (i danas se svakodnevno u radu susrećem sa situacijama u kojima roditelji samo odmahuju rukom na spomen elektroničkog nasilja i pitaju zašto se brinemo oko nečeg što se događa tamo, daleko u virtualnom svijetu) takve informacije skrivaju od njih. A da ne govorimo o sramu koji osjećaju djeca koja primjerice postanu žrtve sekstinga. A ima i roditelja koji misle da su djeca sama kriva što im se to događa i ne razmišljaju da su djeca naivna i da nemaju životno iskustvo kao mi odrasli te da jednostavno, kada je primjerice seksting u pitanju, ne razmišljaju tko bi sve taj seksualni sadržaj (fotografije, audiovizualne snimke, tekstualne sadržaje) mogao vidjeti. Važno je da roditelji odmalena grade odnos povjerenja, da dijete zna da mu se može obratiti u bilo kojoj situaciji u životu, koliko god ona za njega bila neugodna i zastrašujuća. I uvijek ponavljam i ponavljat ću i dalje – zaista ne bih voljela da ijedan roditelj misli da je njihovo dijete zaslužilo biti zlostavljano i ponižavano zbog nečega što su nepromišljeno napisali ili nekome poslali. Mnogi roditelji razmišljaju da se njihovom djetetu to nikad neće dogoditi i zato su vrlo kritični prema drugima. No, danas zaista ne možete znati hoće li i na koji način vaše dijete postati žrtva zlostavljanja. I tu se ponovno nameće važnost edukacije. I to je ono na što u budućnosti moramo staviti naglasak, osobito unutar formalnog obrazovnog sustava." (preuzeto s https://mixer.hr/lifestyle/mozaik/zrtve-online-zlostavljanja/).

Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu, u čijoj smo suradnji održali Medijski dan, ove godine slavi deset godina osnutka. U sklopu najvećeg projekta "Djeca medija" održano je više od 1300 radionica i interaktivnih predavanja za više od 28.000 djece, roditelja, učitelja, odgojitelja, umirovljenika, ali i šire javnosti. Za svoju aktivnosti 2017. godine Društvo je nagrađeno posebnom nagradom koju dodjeljuje Evens Foundation, vodeći promotor medijskog obrazovanja u EU. 

Na stranici Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu www.djecamedija.org moguće je pronaći mnoge korisne podatke, konkretne savjete ili se pak obratiti za pomoć.

U NKG-u nastavljamo s razvijanjem kritičkih kompetencija vrednovanja medijskih sadržaja kod mladih.